بازار خودرو در ایران انحصاری است

حیات غرب -  خودرو این روزها موضع داغ جامعه است چه تولیدات داخلی و چه وارداتی‌هایی كه قرار است از این به بعد در اختیار نمایندگان رسمی باشند. برای همین با جمشید پ‍ژویان گفت‌وگو كرده‌ایم.

 آزادسازی قیمت خودرو چه تاثیری در تولید خواهد گذاشت؟
به طورحتم با آزادسازی قیمت خودروی داخلی، دو غول بزرگ خودروسازی یعنی ایران‌خودرو و سایپا به راحتی می‌توانند با تغییردرصد تولید، قیمت خودرو را درداخل افزایش دهند. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با کارشناسان اقتصادی وارد گفتمان شده و دلایل خود را درخصوص انحصاری‌نبودن بازار تولیدخودروی کشور بیان کند.
 پس به نظر شما انحصاری‌بودن بازار خودرو قطعی است؟
 بله، براساس مصوبه شورای رقابت بازار تولیدخودروی ایران با درجه تمرکز بسیار بالا انحصاری است. البته انحصاری بودن بازار خودرو مساله‌ای تکنیکی و اقتصادی است، شاخص‌هایی در علم اقتصاد وجود دارد که درجه تمرکز انحصار را تعیین می‌کند و براساس همین شاخص‌ها شورای رقابت رای به انحصاری بودن بازار تولیدخودروی کشور داده است.بر همین اساس است كه می‌گویم تخصص و وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت دخالت دربازار خودرو نیست. اما متاسفانه در طول این 60 سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای طرح یک نقشه راهبردی برای صنعت خودرو که خودروسازان داخلی حداقل هم دوش کشور کره یا کشورهایی که سال‌ها پس از ایران وارد صنعت خودروسازی شده‌اند، به تولیدخودروی باکیفیت بپردازند، باعث تولید بی‌کیفیت و گران خودرو شده است.
 اما وزارت صنعت برای انحصاری نبودن دلایل خود را دارد.
توجه كنید درحال حاضر بیش از 95 درصدسهم بازار در اختیار دو غول بزرگ خودروسازی یعنی ایران‌خودرو و سایپاست به همین دلیل با آزادسازی قیمت خودروی داخلی این دو شرکت خودروساز به‌راحتی می‌توانند با تغییر درصد تولید، قیمت خودرو را درداخل افزایش دهند. به‌طورحتم قیمت خودرو درسال آینده به‌دلیل تعیین قیمت براساس حجم عرضه و تقاضا و همچنین اعمال‌نظر دو گروه اصلی خودروسازی کشور در قیمت‌گذاری با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد.
 اما هیات تحقیق و تفحص نیز بر ورود سازمان حمایت به قیمت‌گذاری تاكید كرده است.
هیات تحقیق و تفحص ازصنعت خودرو اعلام کرده که وظیفه قیمت‌گذاری خودرو باید از دستورکار شورای رقابت خارج و به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خودرو ارجاع شود نباید فراموش كرد كه  بی‌شک عملکرد هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو دخالت در وظایف شورای رقابت است، بنابراین انتقال موضوع قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت عملکرد غیرمعقول و کارشناسانه‌ای است.
 نظر شما از رانتی كه در این بخش ایجاد می‌شود، چیست؟
با توجه به بخشنامه اخیر وزارت صنعت معدن و تجارت درخصوص واردات خودرو توسط برخی نمایندگی‌های مجاز، بی‌شک این عملکرد وزارت صنعت، هم با اشکالاتی مواجه است. نباید فراموش كنیم دادن انحصار واردات به هرگروه خاص خلاف مبانی اقتصادی است. 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی